علل، عوارض و علائم کم آبی بدن کدامند؟ | 10 علامت مهم

15 مرداد 1403
کم آبی بدن

کم آبی بدن یا دهیدراسیون، به حالتی اطلاق می شود که بدن شما آب کافی برای انجام فعالیت های عادی ندارد. این وضعیت می تواند به مشکلات جدی سلامتی منجر شود. از سلامت پوست گرفته تا سلامت دستگاه گوارش، همه را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما هم دچار این عارضه هستید و یا می خواهید از وقوع آن پیشگیری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا علائم این مشکل، علل، عوارض و راهکارهای پیشگیری از آن را بررسی کنیم.

علائم کم آبی بدن در بزرگسالان چیست؟

تشنگی شدید

تشنگی شدید

هنگامی که بدن شما آب کافی ندارد، مغز سیگنال های تشنگی را ارسال می کند تا شما را به نوشیدن آب ترغیب کند. در مواردی که کم آبی شدید باشد میل شما نیز به نوشیدن آب بیشتر می شود.

 خشکی دهان و گلو

خشکی دهان نوزاد

زمانی که بدن با مشکل کم آبی مواجه باشد، تولید بزاق در دهان نیز به دلیل کمبود آب کاهش یافته و منجر به خشکی دهان و گلو می شود.

پوست خشک و زبر

خشکی پوست به علت کم آبی بدن

یکی از علائم کم آبی بدن در بزرگسالان خشکی پوست است. آب نقش حیاتی در حفظ رطوبت و سلامت پوست دارد. کم آبی باعث می شود پوست شما خشک و زبر شود.

کاهش ادرار و رنگ تیره ادرار

بدن در هنگام کم آبی، تلاش می کند تا آب بیشتری حفظ کند، بنابراین حجم ادراری که دفع می شود کاهش یافته و رنگ آن تیره تر می شود.

خستگی و ضعف عمومی

از دیگر علائم کم آبی بدن خستگی مزمن است. آب نقش حیاتی در حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها دارد. کم آبی باعث کاهش عملکرد سلول ها و در نتیجه خستگی و ضعف می شود.

سرگیجه و سردرد

سردرد به علت کم آبی بدن

کم آبی در مواردی منجر به کم شدن حجم خون در بدن می شود. این کاهش جریان خون به مغز، تبعا باعث ایجاد سردرد و سرگیجه های طاقت فرسا می شود.

کاهش عملکرد ورزشی

کم آبی باعث می شود توانایی بدن در تنظیم دما و حفظ انرژی پایین بیاید که به باعث می شود هنگام ورزش کردن بیشتر دچار خستگی و بدن درد شوید.

افزایش ضربان قلب و تنفس سریع

یکی دیگر از علائم کم آبی بدن تپش قلب است. هنگامی که بدن دچار کم آبی می شود تلاش می کند تا خون و اکسیژن بیشتری را به ارگان های حیاتی برساند. در نتیجه این تکاپو ها، منجر به افزایش ضربان قلب و تنفس سریع می شود.

کاهش تمرکز و عملکرد شناختی

کم آبی فراتر از چیزی که فکرش را میکنید ارگان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. کم آبی بدن حتی می تواند عملکرد مغز را نیز مختل کند و باعث کاهش تمرکز، حافظه و تصمیم گیری شود.

یبوست

زمانی که غذای نیمه هضم شده وارد روده بزرگ می شود برای جذب نهایی مواد، مقدار زیادی آب نیز جذب می شود. اگر بدن دچار کم آبی باشد ادامه حرکت مواد در روده بزرگ با مشکل مواجه شده و کند می شود. بنابراین کم آبی می تواند باعث خشک شدن مدفوع و ایجاد یبوست شود.

بیشتر بخوانید: رژیم درمان یبوست

عوارض

  • گرمازدگی و شوک حرارتی: کم آبی بدن توانایی تنظیم دما را کاهش می دهد و می تواند منجر به گرمازدگی و حتی شوک حرارتی شود.
  • اختلالات کلیوی:  کم آبی مزمن می تواند به آسیب کلیه ها و حتی نارسایی کلیوی منجر شود.
  • اختلالات قلبی عروقی: کم آبی می تواند فشار خون را پایین آورده و به مشکلات قلبی عروقی منجر شود.
  • کاهش عملکرد شناختی: کم آبی عملکرد مغز را مختل کرده و باعث مشکلات حافظه و تمرکز می شود.
  • افزایش خطر عفونت ها: کم آبی می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر عفونت ها را افزایش دهد.
  • مشکلات گوارشی: کم آبی ممکن است به مشکلات گوارشی مانند یبوست و سوء هاضمه منجر شود.

درمان سریع

زمانی که فکر می کنید که بدن شما بیش از حد آب از دست داده است یا علائم کم آبی بدن به سراغ شما آمده است، می توانید کم آبی خود را با نوشیدن آب میوه هایی مانند آب نارگیل، پرتقال و سیب جبران کنید. همچنین چای سبز از دیگر نوشیدنی های تاثیر گذار در درمان سریع کم آبی بدن است. دمنوش های دیگری که در رفع کم آبی بدن و بهبود علائم آن کمک می کنند شامل دمنوش های شیرین بیان، مارچوبه و بابونه است.

بیشتر بخوانید: رژیم آب درمانی چیست؟

پیشگیری

نوشیدن آب کافی در طول روز برای جلوگیری از کم آبی، بسیار مهم است. توصیه می شود که هر روز حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید. مصرف میوه ها و سبزیجات آبدار از دیگر اقداماتی است که باید در جهت پیشگیری از کم آبی انجام داد. میوه ها و سبزیجاتی مانند خیار، هندوانه و پرتقال حاوی مقادیر زیادی آب هستند که می توانند به حفظ آب بدن کمک کنند. از مصرف بی رویه نوشیدنی های کافئین دار و الکلی بپرهیزید. کافئین و الکل دیورتیک هستند و می توانند دفع آب از بدن را بالا ببرند.

نوشیدن آب قبل، در طول و بعد از فعالیت بدنی نیز بسیار تاثیر گذار است و علائم کم آبی بدن را بهبود می بخشد. زیرا فعالیت بدنی باعث تعریق و از دست رفتن آب بدن می شود. برای جلوگیری از کم آبی، باید در طول ورزش به طور منظم آب بنوشید. رنگ ادرار می تواند نشان دهنده وضعیت آب بدن باشد. ادرار روشن نشانه ی هیدراته بودن و ادرار تیره نشانه ی کم آبی است. در مواردی که تعریق زیاد دارید، مصرف محلول های الکترولیتی می تواند به جایگزینی املاح از دست رفته کمک کند.

برای جلوگیری از کم آبی بدن در روزه های گرم چه کنیم؟

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می تواند باعث افزایش تعریق و از دست رفتن آب بدن شود. در صورت امکان، در طول روزهای گرم در سایه بمانید و از فعالیت های شدید اجتناب کنید. لباس های سبک و خنک می توانند به کاهش تعریق و حفظ آب بدن کمک کنند. استفاده از تهویه مطبوع در محیط  های گرم به کاهش تعریق و حفظ آب بدن کمک می کند.

جمع بندی مطالب

کم آبی بدن می تواند به مشکلات جدی سلامتی منجر شود. آگاهی از علل، عوارض و علائم کم آبی بدن می تواند به شما در جلوگیری از این وضعیت کمک کند. با پیروی از راهکارهای پیشگیری مانند نوشیدن آب کافی، مصرف میوه ها و سبزیجات آبدار و پرهیز از نوشیدنی های دیورتیک، می توانید بدن خود را هیدراته نگه دارید و از مشکلات ناشی از کم آبی جلوگیری کنید. هیدراته بودن بدن نه تنها برای حفظ سلامتی کلی بلکه برای عملکرد بهینه تمامی ارگان ها و سیستم های بدن ضروری است.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.